onsdag 21 mars 2012

Peer-to-peer

Hoppeti!

Den största och kanske viktigaste skillnaden mellan Personal Learning Enviroment som t ex Google och skolans officiella LMS är att användningen av PLE bygger på frivillig basis. Detta är något som man använder i sitt privatliv och kanske reflekterar man inte så mycket på det som är verktyg som stödjer ens lärande.

Jag fann något som heter PeerWize som jag tycker verkar mycket intressent. Detta system bygger på att att studenterna själva skapar frågor och bedömer varandra, vilket leder till ett mer studentaktivt lärande.

1 kommentar:

  1. Jag har låtit studenter bedöma varandras uppgifter. Jag tror att det är ett jättebra sätt att öka inlärningen eftersom det ger möjligheten att lära av andra. Det "grupptryck" som skapas är nog också bra för att få vissa att lägga i ett extra kol.

    Fast i mitt fall har jag slutat med det igen ändå. Det blev sådana diskussioner att det inte var mödan värt. Trist.

    SvaraRadera