måndag 20 februari 2012

Flipped Classroom

Hoppeti!

Namnet "Flipped Classrom" är nytt för mig, men fenomenet och begreppet är inte nytt för mig.

Jag tycker att det är jättekul och spännande att allt fler verkar ta till sig av det här sättet att undervisa där läraren spelar in sina föreläsningar så att studenterna kan ta del av dem i den takt de vill och på vilken nivå de befinner sig på istället för att bli behandlade som en homogen grupp studenter.

Jag tycker att Katie Gimbar förklarar detta på ett bra sätt. Via hennes YouTube-kanal kan du se flera klipp som handlar om Flipped Classroom!



En av pionjärerna är ju Khan Academy som har tusentals lärobjekt på sin webbplats.

2 kommentarer:

  1. Intressant, undra om detta hade fungerat i verkligheten? Iallafall ser jag ett problem med de elever som antagligen inte hade kollat på filmklippen och varit aktiva med kommentarer och frågor innan applikationstiden. Fast idén är ju väldigt trevlig. Helt klart kan man inspireras av det!

    SvaraRadera
  2. Jo, men visst funkar det! Det är precis så här som jag bedrivit min undervisning på högskolan under många år. Inspelade föreläsningar, sedan ses vi live och kör handledning och seminarier kring innehållet i föreläsningarna.

    Katie belyser "problemet" med hur man kan lösa det hela med dem som inte sett filmerna.

    Men ... allt är ju inte svart/vitt och allt funkar inte för alla. Jag hade hoppats att vår dotters lärare (klass 3) hade gjort inspelningar kring hur de t ex räknar matte nu för tiden. Det blir hopplöst att hjälpa vår dotter med vårt tänk när hon själv inte ka förklara hur fröken menar ;-)

    SvaraRadera